Davant les recents declaracions del govern central del PP en què afirmava que suprimirà les mancomunitats el BLOC de la Vall d’Albaida ha volgut refermar la seua defensa d’estes entitats locals, “mentre que les províncies continuen existint —malgrat les “autonomies”—, una altra organització més real, més històrica…, i que compta amb una acceptació social molt elevada ─i fins i tot, un sentit de pertinença i una cohesió identitària, econòmica i cultural contrastades─ és bandejada. Les comarques valencianes són tot açò i a un cost molt inferior que altres entitats, I la Vall d’Albaida pot ser un bon exemple”, afirma Julià Engo, Secretari comarcal del BLOC a la Vall d’Albaida, i portaveu de Compromís a la Mancomunitat de Municipis de la Vall d’Albaida.

Al llarg de la nostra existència, continua Julià Engo, com a moviment polític i social, els nacionalistes valencians hem reclamat estructures territorials congruents amb els principis de subsidiarietat i de proximitat. El País Valencià les té: les comarques, una realitat des dels punts de vista històric, geogràfic o sentimental, i que constitueixen un instrument potent per millorar la gestió i l’eficàcia dels serveis prestats pels municipis, sobretot dels més xicotets, ara que estan tan qüestionats i sonen veus que en reclamen la supressió o l’agrupació d’alguns. De fet, a això mateix, és al que es dediquen les mancomunitats comarcals: la prestació conjunta de determinats serveis”.

Segons el dirigent comarcal del BLOC, “projectes com el del Pla de minimització de residus, el projecte Trèvol d’integració laboral dels discapacitats, el servei de canera per animals abandonats, el servei d’arxius, la promoció econòmica de la comarca a través de fires i programes turístics, la gestió del Parc natural del Benicadell, la dinamització i coordinació d’activitats culturals, educatives i esportives conjuntes, i molts més… són serveis que presta la Mancomunitat de la Vall d’Albaida als seus 34 municipis associats. I estem fent-ho des de fa 25 anys i tots volen continuar. A més, ara mateix estem treballant una carta de serveis per oferir als nostres municipis una quantitat de serveis associats que permeten abaratir costos i optimitzar recursos”.

Per als valencianistes “el PP, amb l’excusa de la crisi s’ho vol carregar tot. Els valencians hem d’anar, però, més lluny, perquè les mancomunitats ─parents pobres de l’administració local, al seu torn, la més pobra de les administracions─ no poden ser ens voluntaris subjectes a les decisions polítiques, i “només” prestadores de serveis. Han de set garants de l’estat del benestar més pròxim al ciutadà”.